Mata pelajaran pendididikan jasmani adalah merupakan mata pelajaran yang
wajib sama ada di peringkat sekolah rendah atau di peringkat sekolah menengah.
Menurut Akta Pendidikan 1996 (Akta 550) dan Peraturan –peraturan Pendidikan
(kurikulum Kebangsaan)1997. “mata pelajaran wajib” ertinya mata pelajaran yang
mesti dipelajari oleh semua murid di sekolah kerajaan dan bantuan kerajaaan
(lembaga Penyelidikan Undang- undang 2003).
Menurut Falsafah Pendidikan
Kebangsaan Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah
memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk
mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini
adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan
berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara. Unsur –unsur falsafah seperti
unsur jasmani dimasukkan ke dalam matlamat pendidikan Negara, ciri-ciri
seperti kecergasan fizikal dan kesihatan
diri membolehkan pelajar berdikari dan hidup secara bermasyarakat. Justeru itu
matlamat tersebut kebanyakannya boleh
dicapai melalui mata pelajaran pendidikan jasmani.
Pendidikan Jasmani merupakan satu
proses pembelajaran yang menumpukan kepada peningkatan pengetahuan, pengaruh
sikap dan tingkah laku berkaitan dengan aktiviti fizikal seperti senaman,
sukan, permainan, menari, aktiviti akuatik dan pendidikan luar. Kesemua
aktiviti ini dijalankan di kelas atau luar kelas secara formal atau tidak
formal. Pendidikan Jasmani juga merupakan suatu proses yang bertujuan
meningkatkan prestasi manusia melalui aktiviti fizikal yang berkait rapat
dengan pemilikan dan penghalusan kemahiran-kemahiran motor; pembangunan dan
pemeliharaan kecergasan untuk kesihatan optimum dan keadaan baik; memperoleh
pengetahuan, dan pembangunan sikap-sikap positif terhadap aktiviti fizikal.
Selain itu, ia juga merupakan satu proses di mana perubahan yang positif
berlaku ke atas individu melalui pengalaman pergerakan. Pendidikan Jasmani ini
adalah satu pendidikan melalui pergerakan yang memberi fokus kepada tiga domain
iaitu psikomotor, kognitif dan afektif. Jenny (1961) dan Williams (1964) berpendapat bahawa Pendidikan
Jasmani memberi pendidikan melalui aktiviti fizikal dan matlamatnya
mempengaruhi semua perkembangan fizikal termasuk perkembangan mental dan
sosial. Menurut Baley & Field (1967), Pendidikan Jasmani
merupakan proses pengubahsuaian dan pembelajaran berkenaan organik,
neuromascular, intelektual, sosial, budaya, emosional dan estetik melalui
aktiviti fizikal terpilih.
Terdapat beberapa kepentingan ataupun kebaikan pendidikan
jasmani kepada kanak-kanak. Antara salah satunya adalah ia dapat mengembangkan
perkembangan motor kasar dan motor halus mereka. Perkembangan kedua-dua motor
ini sangatlah penting kepada pertumbuhan kanak-kanak. Kemahiran motor pada
amnya melibatkan hubungan antara otak, sistem saraf dan otot yang kerja secara
bersama.Oleh itu, penguasaan kemahiran motor sama ada halus atau kasar ini
sangat penting amat penting dalam pergerakan asas untuk membolehkan murid
melibatkan diri dalam aktiviti fizikal dan aktiviti pembelajaran dengan penuh
yakin. Menurut Kurikulum Pra-sekolah Kebangsaan 2003, pertumbuhan dan
perkembangan murid yang sihat, selamat dan ceria dapat memupuk keyakinan dan
personaliti yang positif. Pendidikan fizikal merupakan sebahagian daripada
proses pendidikan adalah bidang yang memberi fokus terhadap pembelajaran
fizikal, intelektual, sosial dan emosi yang berlaku melalui pengalaman aktiviti
fizikal dalam pelbagai keadaan (Doherty dan Brennan, 2008).
Selain itu juga, pendidikan jasmani ini juga merupakan
salah satu cara untuk mencabar daya pemikiran kanak-kanak dengan adanya sesuatu
pertandingan dan sebagainya. Kanak-kanak atau murid juga dapat bertindak dan
menyelesaikan masalah dengan kreatif dalam linkungan batas-batas kemampuan
mereka dan bertimbang rasa. Melalui pendidikan jasmani mereka akan dikehandaki
membuat beberapa kumpulan dan setiap kumpulan mempunyai seorang ketua. Jadi,
disinilah akan membentuk motivasi dan sifat kepimpinan kepada pelajar tersebut
apabila membimbing sesebuah kumpulan dengan jayanya.
Pendidikan jasmani untuk pelajar sekolah menfokuskan
kepada latihan pergerakan, permainan dan sukan serta latihan kemahiran asas.
Melalui latihan pergerakan, kanak-kanak dapat memberikan pengalaman dalam
pergerakan dan membina jasmani dengan cara koordiasi otot dan kelembutan badan.
Pada peringkat kanak-kanak, mereka sememangnya aktif dan permainan merupakan
satu kaedah dalam membantu dalam perkembangan. Permainan merupakan salah satu
medium di sekolah rendah mahupun Pra-sekolah. Para guru boleh menyediakan
variasi aktiviti permainan seperti permainan bola, berlari dan sebagainya.
Aspek-aspek yang ditekankan aktiviti permainan ini adalah perkembangan otot
terutama otot kecil yang belum sempurna.Bermain adalah proses semula jadi dan
spontan. Ia adalah kerja kanak-kanak yang dapat menghasilkan pengalaman, pembelajaran
dan kemahiran.
Bermain membenarkan kanak-kanak melakukan aktiviti yang
kreatif. Bagi kanak-kanak yang sedang membesar, bermain adalah satu keperluan.
Melalui bermain kanak-kanak dapat belajar pelbagai perkara dan ia dikenali
sebagai pembelajaran tidak formal. Froebel (1782 – 1852) pernah mewujudkan
program kindergarten di Jerman untuk kanak-kanak yang berumur 4
hingga 5 tahun berkonsepkan ‘bermain sambil belajar’. Beliau percaya proses
pembelajaran yang paling berkesan adalah sesuatu aktiviti yang menggembirakan.
Bermain adalah salah satu aktiviti yang menggembirakan. Dengan bermain
kanak-kanak dapat meningkatkan kemahiran.
John Dewey (1852 – 1859) pula menggalakkan proses
pembelajaran melalui prinsip belajar melalui bermain di mana aspek keseronokan
merupakan hak bagi setiap kanak-kanak. Melalui latihan dan kemahiran asas pula
ia dapat membantu kanak-kanak membina kecekapan dan keyakinan dalam segala
kegiatan. Selain itu, ia dapat memperbaiki penyelarasan daya otot saraf, daya
tenaga asas, ketangkasan dan timbangan dalam penggunann alatan.
Dalam latihan pergerakan pula, terdapat dua aspek yang
bersangkutan iaitu gimnastik pergerakan dan pergerakan kreatif. Latihan
pergerakan merupakan salah satu cara bagi mengenali tubuh badan mereka dalam
melakukan berbagai pergerakan. Dengan ini mereka dapat memperoleh pemahaman
tentang keadaan fizikal yang melibatkan perkara abstrak seperti masa, jarak,
hala, bentuk, saiz kepantasan dan hubungannya dengan pergerakan yang dilakukan.
Melalui kedua-dua kaedah ini mereka bebas melakukan pergerakan yang tertentu
dan perasaan malu tidak terlalu nyata dalam diri mereka. Dalam pendidikan
gimnastik, ia menekankan pergerakan yang objektif iaitu dengan kata lain
sesuatu pergerakan itu dilakukan dengan tujuan tertentu.
Dengan cara ini, ia dapat memberi peluang kepada
kanak-kanak untuk meninjau cara tubuh badan dan bahagia-bahagiannya yang dapat
menghasilkan sesuatu pergerakan yang dikehendaki untuk menyelesaikan sesuatu
masalah yang dihadapi contohnya dengan mengguling-gulingkan badan dan mengatasi
rintangan dengan berbagai cara. Mengenai pergerakan kreatif pula ia merupakan
pergerakan berekspresi iaitu perasaan seseorang dilahirkan melalui pergerakan.
Dengan adanya pergerakan ini, ia dapat memberikan peluang bagaimana tubuh badan
dan pergerakan digunakan sebagai perantaraan untuk melahirkan idea-idea dan
perasaan yang hendak ditunjukkan. Pergerakan jenis ini dirangsang dengan
menggunakan muzik iaitu dengan alatan muzik atau dengan hanya tepukan tangan.
Kesimpulannya, pendidikan jasmani bukan
setakat menyampaikan maklumat bermain malah merupakan satu proses berterusan
yang membantu dan memudahkan pelajar-pelajar mengembangkan ilmu, mempelajari
amalan positif dan memupuk sikap yg bertanggungjawab dalam diri pelajar. Segala
pengalaman pembelajaran dan kesan dari pelajaran pendidikan jasmani diharapkan
akan mempengaruhi tingkah laku mereka dalam usaha memperolehi satu taraf hidup
yg memanfaatkan diri mereka sendiri, keluarga dan masyarakatnya. Dengan ini,
aspirasi Negara yang disuratkan dalam falsafah pendidikan Malaysia akan dapat
dicapai.
0 comments:
Post a Comment